Paper

Denna kurs har fått mig att öppna upp mina ögon ännu mer om hur ungdomar och deras förhållanden till nätet är. Det var väldigt IKTA som jag läser nu men här gick man in mer på djupet om olika media vanor. Vi gjorde undersökningar och kom fram till många olika resultat. Jag och Mael gjorde en undersökning om olika spelvanor. Vi kom fram till att det var fotbollsspel och skjutspel som var populärast bland skoleleverna.

Det som var speciellt med den här kursen och som jag tyckte var roligt var mötet via connect. Det programmet kommer jag att använda mig av senare när jag är lärare eftersom att jag tycker att det är ett väldigt bra verktyg. Man kan träffas på ett rum via nätet och man kan hålla ett möte där, förberedelser krävs eftersom att man måste vara väldigt noggrann med det man säger. Om man ska gör det med elever krävs det att vara ännu mer noggrann eftersom att eleverna inte ser läraren och man visar inte på en tavla hur saker och ting ser ut. På connect kan man i och för sig dra upp ett arbete eller information som alla elever kan se, men det gäller fortfarande att man är väldigt klar med direktiven och informationen för att få eleverna ska förstå. På så sätt kan man få osäkra elever att bli säkra och man kan alltid spara arbeten på connect så att eleverna kan gå in och kolla igen.

Under mötet på connect diskuterade vi väldigt mycket om vad elever gjorde på nätet och det fick mig att inse att det är väldigt olika bland eleverna och vad de egentligen söker till. Många elever var inne på facebook, en del elever bloggade osv. Men det finns en del saker som många inte tänker på, så som vad elever egentligen tittar på ute på nätet och hur mycket av deras privatliv de delar med sig. Det kan vara väldigt känsligt och många elever vet inte att det också kan vara farligt. Som lärare känner jag mig skyldigt till att berätta till eleverna vad konsekvenserna kan vara om man delar med sig av sitt egna privatliv, speciellt bilder på sig själv. Denna kurs borde alla lärare läsa eftersom att den här kursen ger en inblick i hur ungdomars internet vanor kan se ut, vad de kan göra på nätet och vad som kan hända om fel person får tag på information om en annan.

Allt som allt tyckte jag att kursen var väldigt givande och intressant, mina ögon öppnades upp och jag ser inte ungdomars nätvanor som något hinder utan något jag kan använda mig av. Till och med sidor som andra lärare kan ha som irritations objekt kan jag se det som en lösning till andra problem. Det gäller inte att se saker som problem utan att göra om det till ett verktyg som man kan använda sig av i sin undervisning. Samtidigt måste man beskriva varför, hur och till vem. Det tror jag många lärare har problem med idag, eftersom att de inte vet hur, varför och varför eleverna ska använda sig av det. Utan de vill att man ska hålla sig till det traditionella läsa böcker, prov, kunna alla floder i Sverige osv. Tråkigt? Ja såklart det är, eftersom att man tillbringar den mesta tiden framför datorn än att sitta och läsa en bok. Därför ska jag som lärare utnyttja systemet och göra undervisningen mycket roligare och mer givande, nu när jag vet vad elever är intresserade av och kunna använda det till min fördel.